دلایل اسهال در حیوانات خانگی

دلایل اسهال در حیوانات خانگی

فهرست مطالب

قوام طبیعی مدفوع در حیوانات خانگی همانند قوام مدفوع در انسان است و باید روی سطح شکل بگیرد و پخش نشود. هر قوامی شُل­ تر از این حالت اسهال تلقی می ­شود.

دلایل اسهال می­ تواند عفونی یا غیرعفونی باشد، از دلایل غیرعفونی می­ توان به آلرژی­های غذایی، بیماری­های التهابی روده، زیاد بودن حجم غذای مصرفی و… اشاره کرد. از رایج ­ترین دلایل عفونی اسهال در سگ ها به پارواویروس، انگل­ها، دیستمپر، هپاتیت عفونی سگ­ ها و در گربه ­ها به ویروس پن­لوکوپنی، کرونا ویروس، توکسوپلاسموز و … اشاره کرد. علاوه بر این دلایل باکتری­هایی مانند سالمونلا و کلستریدیا می ­توانند هم در سگ­ها و هم در گربه ­ها اسهال ایجاد کنند.

هرچه اسهال رقیق ­تر باشد برای حیوان خطرناک ­تر است چرا که در مدت کوتاه­تری بدن دچار بی­آبی خواهد شد. بنابراین در صورت بروز اسهال باید هر چه سریعتر به دامپزشک مراجعه کرد تا ضمن تشخیص علت اسهال درمان مناسب شروع شود، پیش از آنکه وضعیت دهیدراتاسیون بیمار تشدید شود.

در مواقع خاص برای تشخیص علل اسهال ممکن است تست­ های مختلف اعم از آزمایش مدفوع، آزمایش خون، رادیولوژی و سونوگرافی محوطه شکمی توسط دامپزشک انجام شود.