متداول ترین تومور در سگ ها و گربه ها

متداول ترین تومور در سگ ها و گربه ها

فهرست مطالب

متداول ­ترین تومورها در سگ­های ماده، تومورهای پستان است و تقریبا ۵۰% از کل تومورهای سگ­های ماده را تشکیل می­ دهند. این تومورها، سومین تومور متداول در گربه­ های ماده نیز به شمار می­ رود. تومور پستان عمدتا در حیوانات مسن بروز می ­کند و در سگ ­ها منشا هورمونی دارند ولی در گربه­ ها این مسئله کمتر مصداق پیدا می­ کند.

در صورتی که سگ­ های ماده قبل از اولین سیکل استروس عقیم شوند، خطر ابتلا به تومور پستانی در آنها ۵/۰ % خواهد بود، اگر پس از اولین دوره­ سیکل فحلی عقیم شوند خطر ابتلا به تومور ۸% خواهد بود و در حیواناتی که بعد از سیکل دوم یا سیکل ­های بعدی مورد عقیم­ سازی قرار بگیرند شانس ابتلا به تومور به ۲۶ % افزایش خواهد یافت.

حدود ۵۰% از تومورهای پستانی سگ­ ها شکل خوش ­خیم هستند. اما در گربه­ ها فقط حدود ۱۰ الی ۲۰ % تومورها خوش خیم هستند، تومورها ممکن است منفرد یا چند تایی باشند و در هر یک از غدد پستانی ایجاد شوند.

علائم تومور پستانی در حیوانات

علایم بالینی می تواند حضور یک ندول سفت قابل لمس در غده­ پستان باشد و بافت­های اطراف نیز ممکن است مبتلا شوند، همچنین غدد لنفاوی ناحیه نیز ممکن است اندازه­ بزرگتری پیدا کنند.

تشخیص تومور پستانی در سگ و گربه

برای تشخیص نیاز به معاینه­ است، قبل از انجام جراحی باید آزمایش کامل خون و آنالیز بیوشیمیایی سرم و رادیوگرافی از قفسه سینه تهیه شود.

درمان تومور پستانی

برای درمان بسته به صلاحدید و نظر جراح می توان از روش های مختلف جراحی توصیه شده استفاده کرد و همچنین شیمی درمانی به صورت درمان کمکی در کنار جراحی موثر باشد.

*جراحی عقیم سازی قبل از اولین سیکل فحلی برای جلوگیری از این بیماری موثرترین راه خواهد بود.